مشخصات فنی و استانداردهای موکت

موکتها چه از نظر مواد و مصالح و چه از نظر عملکرد و قابلیتهای فنی دارای استانداردهای مختلفی هستند.آگاهی از استاندارد های موکت و نیز نتایج حاصل از آنها می تواند راهنمایی بسیار خوب در جهت انتخاب بهینه موکت برای یک فضا باشد.شاید نتوان تعریفی دقیق از استاندارد ارایه کرد، ولی به‌طور کلی می‌توان این‌گونه عنوان کرد که استاندارد آزمایش‌ها و مطالعات گذشته برای نتیجه‌گیری و استفاده در آینده است .استاندارد باعث مي شود كه ما با خيال راحت، كالا و خدمات مورد نياز خود را انتخاب کنیم و بدانيم كه انتخاب ما مشکلی برای ما ایجاد نمیکند.

در ادامه انواع استانداردهای موکت که در ۴ گروه دسته بندی شده اند را مرور خواهیم کرد. ذکر این نکته ضروری است که، ملاک عمل در خصوص نحوه استفاده از استانداردها با توجه به مشخصات فنی و شرایط پروژه و نیز خواسته های کارفرما تعیین خواهد شد.

آزمون مقاومت به سایش

۱- نخستین گروه از استانداردهای موکت به نوعی نشان دهنده فضای قابل استفاده و نیز نحوه استفاده از موکت هستند. نتایج حاصل از این استانداردها نشان دهنده میزان راحتی موکت، مقاومت نسبت به سایش، ترافیک عبوری قابل تحمل،فضای قابل استفاده، ّنحوه نصب و …. را نشان می دهند. نتایج حاصل از این استانداردها اغلب به صورت پیکتوگرام در دفترچه مشخصات فنی موکت نشان داده می شوند. مهمترین این استانداردها EN 1307 می باشد.

۲- دومین گروه از استانداردهای موکت از مهمترین استانداردهای عملکردی به شمار می آیند. نتایج حاصل از این استانداردها نشان دهنده عکس العمل موکت نسبت به حریق، صوت ( عکس العمل آکوستیکی ) مقاومت حرارتی و عملکرد موکت در برابر الکتریسیته ساکن موکت می باشد.

  • واکنش موکت نسبت به حریق بر اساس یکی از استانداردهای ( EN 13501 , DIN 4102 , ASTM E84 ,ASTM E648, BS476 ) مشخص خواهد شد. نتایج آزمایشات بر طبق هر کدام از استانداردهای یاد شده، باید به ۳ سوال اساسی در این زمینه پاسخ دهند.
  • میزان اشتعال پذیری موکت
  • میزان انتشار دودهای سمی
  • چکه کردن شعله

آزمون عملکرد در برابر سوختگی

  • عملکرد آکوستیکی و واکنش موکت نسبت به صوت، عموما بر اساس استاندارد هایی مانند ISO 354 , ISO 140 , EN ISO 10140 ISO 11654 مشخص خواهد شد. عملکرد صوتی موکت با توجه به فضایی که موکت در آن نصب می شود، دارای اهمیت بسیار زیاد است. .در سینما ها ، سالنهای اجتماعات و کنسرت و … با توجه به طرح آکوستیک فضا، حداقل میزان عملکرد صوتی موکت مشخص می شود.
  • رفت وآمد روی موکت باعث ایجاد تراکم الکتریسیته ساکن در موکت می شود. میزان الکتریسیته ایجاد شده با توجه به نوع الیاف موکت و نیز ترافیک عبوری و … متغییر خواهد بود. در فضاهایی که تاسیسات خاص الکتریکی قرار دارد و یا مثلا تعداد کامپیوترها زیاد باشد، هدایت الکتریکی این پدیده و یا کاهش میزان تولید الکتریسیته ساکن امری اجتناب ناپذیر است. عملکرد موکت در برابر الکتریسیته ساکن ( Antistatic behaviour ) بر اساس استانداردهایی از قبیل ISO 6356  یا EN1815 مورد سنجش قرار می گیرد.
  • آخرین مورد از این گروه ( استانداردهای موکت ) به مقاومت گرمایی و میزان انتقال حرارت موکتها اشاره دارد. در هنگام استفاده از موکت در فضاهایی که سیستم گرمایشی آنها حرارت از کف می باشد، توجه به این نکته بسیار ضروری است. در صورتی که ضریب انتقال حرارت موکت خیلی کم باشد می تواند مانع از گرم شدن این فضاها گردد.از میان استانداردهای این بخش می توان به استاتدارد ISO 8302 اشاره کرد.

آزمون مقاومت کششی

۳- گروه سوم از استانداردهای موکت، همگی به ابعاد و اندازه های فیزیکی و مقاومتهای مکانیکی موکت اشاره دارند. این استانداردها شامل مواردی از جمله: وزن موکت (ISO 8543) ، تعداد گره ها در واحد سطح (ISO 1763) ، وزن الیاف(ISO 2424) ، بلندی و ارتفاع الیاف(ISO 1766) ، لایه های BACKING یا پشتیبان یا (ISO 2424)، ضخامت موکت (ISO 1765) ، استاندارد کلی شرکت سازنده (ISO 2424) ، ثبات و پایداری ابعادی موکت(ISO 2551)  و … اشاره دارند.

۴- چهارمین گروه و آخرین دسته از استانداردهای و مشخصات فنی موکت به نوعی با شکل ظاهری موکت و پایداری این ظاهر اشاره دارند. از میان این استانداردهای موکت می توان به مقاومت به مواد شوینده و مواد شیمیایی ،مقاومت به لکه پذیری(EN ISO 26987)، ثبات رنگ در برابر نور(DIN ISO 105)، ثبات رنگ در برابر آب(DIN ISO 105)، مقاومت به اشعه ماوراء بنفش(DIN ISO 105) اشاره کرد.

مطالعه مقاله بیشتر
آشنایی با انواع استاندارد مقاومت به حریق در کفپوشها

تست لکه موکت

در پایان لیستی مشروح ازآزمونها و استانداردهای موکت که در بررسی موکتها مورد استفاده قرار می گیرند ذکر خواهند شد. بدیهی است که در بررسی یک موکت هرگز از همه این استانداردها استفاده نخواهد شد، بلکه با توجه با نوع محصول و کاربرد آن، همیشه بخشی از این استانداردها ملاک عمل می باشد.

 

EN 985: extile floor coverings — Castor chair test
EN 986: Textile floor coverings — Tiles — Determination of dimensional changes due to the effects of varied water and heat conditions and distortion out of plane
EN 994: Textile floor coverings — Determination of the side length, squareness and straightness of tiles
EN 1081: Resilient floor coverings — Determination of the electrical resistance
EN 1307: Textile floor coverings — Classification
EN 1399: Resilient floor coverings — Determination of resistance to stubbed and burning cigarettes
EN 1814: Textile floor coverings — Determination of resistance to damage at cut edges using the modified Vettermann drum test
EN 1815: Resilient and laminate floor coverings — Assessment of static electrical propensity
EN 1963: Textile floor coverings — Tests using the Lisson Tretrad Machine
EN 13329: Laminate floor coverings — Elements with a surface layer based on aminoplastic thermosetting resins — Specifications, requirements and test methods
EN 13501-1: Fire classification of construction products and building elements — Part 1: Classification using data from reaction to fire tests
EN 14041: Resilient, textile and laminate floor coverings — Essential characteristics
EN 14215: Textile floor coverings — Classification of machine-made pile rugs and runners
EN ISO 105-B02: Textiles — Tests for colour fastness — Part B02: Colour fastness to artificial light: Xenon arc fading lamp test (ISO 105-B02)
EN ISO 354: Acoustics — Measurement of sound absorption in a reverberation room (ISO 354)
EN ISO 717-2: Acoustics — Rating of sound insulation in buildings and of building elements — Part 2: Impact sound insulation (ISO 717-2)
EN ISO 10874: Resilient, textile and laminate floor coverings — Classification (ISO 10874)
EN ISO 11654: Acoustics — Sound absorbers for use in buildings — Rating of sound absorption (ISO 11654)
EN ISO 14025: Environmental labels and declarations — Type III environmental declarations — Principles and procedures (ISO 14025)
EN ISO 23997: Resilient floor coverings — Determination of mass per unit area (ISO 23997)
EN ISO 24341: Resilient and textile floor coverings — Determination of length, width and straightness of sheet (ISO 24341)
EN ISO 24342: Resilient and textile floor-coverings — Determination of side length, edge, straightness and squareness of tiles (ISO 24342)
ISO 1765: Machine-made textile floor coverings — Determination of thickness
ISO 6356: Textile and laminate floor coverings — Assessment of static electrical propensity — Walking test
ISO 8302: Thermal insulation — Determination of steady-state thermal resistance and related properties — Guarded hot plate apparatus
ISO 8543: Textile floor coverings — Methods for determination of mass
ISO 10965: Textile floor coverings — Determination of electrical resistance

مطالب زیر را از دست ندهید

آشنایی با موکت و انواع موکت ها (روش تولید-الیاف-رنگرزی)

آشنایی با موکت و انواع موکت ها (روش تولید-الیاف-رنگرزی) موکت ( Moquette ) واژه ای فرانسوی است که بصورت عمومی معنای فرش را در ذهن متبادر می کند. این کلمه [...]

انواع الیاف موکت

 انواع الیاف موکت   مهمترین عنصر تشکیل دهنده یک موکت فارغ از نوع بافت و نحوه تولید آن، الیاف موکت است. انواع مختلفی از الیافها در صنعت تولید موکت مورد [...]

راهنمای انتخاب موکت

نکات مهم انتخاب موکت ( راهنمای خرید موکت ) جهت خرید یا انتخاب یک موکت مناسب برای یک فضا، لازم نیست که متخصص باشید. با اندکی مطالعه و با استفاده [...]

عرض استاندارد موکت چقدر است؟

عرض استاندارد موکت چقدر است؟ یکی از مهمترین سوالاتی که برای خریداران موکت مطرح است، فارغ از رنگ و طرح موکت، ابعاد و اندازه استاندارد موکت است. ابعاد و اندازه [...]

بانک مقالات موکت
جهت ارتقا سطح کیفی مطالب لطفا به مقاله فوق امتیاز دهید. جهت امتیاز دهی بر روی ستاره مورد نظر کلیک کنید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (امتیاز میانگین این مطلب4,80 می باشد.)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

error:
× چطور می‌تونم کمکتون کنم؟